FashionTech Berlin 2016

 

FashionTech podium1FashionTech Berlin: slimme kleding en luxe designs uit de 3D-printer

Een T-shirt waarmee je je smartphone kunt opladen, jurken die reageren op de emoties van de drager en überhippe, lichtgevende sjaals en sieraden met 3D-geprinte onderdelen. FashionTech Berlin laat zien dat mode in de toekomst veel verder gaat dan de juiste look. FashionTech is de conferentie over de toekomst van mode en een project van Premium Exhibitions en Re:Publica. Op 20 januari vond de vierde editie plaats, in het industriële pand Kühlhaus, naast Premium tradeshow. 

FashionTech biedt een uitgebreid programma met prikkelende presentaties van internationale visionairs in design, e-commerce en marketing. Er is een exporuimte met verbazingwekkende ‘wearables’ en andere technologische fashion-items en er wordt volop genetwerkt tussen designers en investeerders; beiden op zoek naar nieuwe fashiontech-hits. Het evenement werd deze keer geopend door Anita Tillmann, managing partner van Premium Exhibitions en Andreas Gebhard, CEO van Re:Publica.
De vorige editie in juli 2015 werd door meer dan 2000 mensen bezocht en deze editie was duidelijk nóg drukker. Er waren niet genoeg zitplaatsen, de ‘room was packed’ en het was dringen om de sprekers te pakken te krijgen voor een quote en toelichting op de presentatie.

Fashiontech: een onomkeerbare moderevolutie
Fashiontech is nog een niche in mode, maar groeit razendsnel. Dat komt vooral door de nieuwe mindset van grote technologiebedrijven. Ze richten zich niet langer meer alleen op techniek, maar zien inmiddels ook in dat (met dank aan Steve Jobs) technologie er lekker uit moet zien, wil de consument het gaan gebruiken.
Die nieuwe houding van tech-bedrijven verklaart het succes van onder andere de fashionable smartwatches (Hermès en Apple) en van luxe fashiontech armbanden (Iris Apfel voor Wisewear).
Ook in Nederland gebeurt van alles op het gebied van fashiontech. Designers Pauline van Dongen en Anouk Wipprecht zijn al jaren wereldberoemd bij tech- en designliefhebbers. Door hun fascinerende ontwerpen en internationale samenwerkingen krijgt ook het grote publiek ze langzaamaan in beeld. Van Dongen en Wipprecht zetten de toon voor een nieuwe kijk op mode.
Reden genoeg dus om bij te blijven en de ontwikkelingen te volgen in deze spannende niche. We zetten de belangrijkste presentaties van FashionTech voor je op een rij:

Pauline van Dongen
Pauline van Dongen presenteerde in de exporuimte haar Solar Vest en Running Shirt. Van Dongen zet technologie in als geïntegreerd onderdeel van het design proces en maakt er een gelikt esthetisch geheel van. Haar shirts zijn wereldberoemd. Het Solar Shirt is voorzien van platte ‘opgestreken’ solarcellen in een mooi patroon en produceert in fel zonlicht binnen een paar uur genoeg energie voor het opladen van een smartphone.
Het idee voor het lichtgevende Running Shirt kwam voort uit Pauline’s frustratie als hardloper: ze wilde geen fluorgeel hardloopvest dragen, dus ze ontwikkelde een verfijndere manier om veilig in het donker te kunnen hardlopen. Pauline over de ‘fashiontrech-revolutie’: “Voorheen werd veel technische mode puur ontwikkeld vanuit een technologisch perspectief. Het is nu tijd voor de modewereld om deze technische trend te gaan voorzien van sterke design-input.”

Anouk Wipprecht
De Nederlandse designer Anouk Wipprecht brengt emoties over met haar designs. Haar Spider Dress is hiervan een mooi voorbeeld. De jurk werd vorig jaar gelanceerd tijdens CES en is ontwikkeld in samenwerking met Intel. Tijdens haar presentatie op FashionTech toonde ze hoe deze jurk op de emoties van de draagster reageert als er personen in haar ‘personal space’ komen. Ook de Smoke Dress reageert op sociale interactie. De sociale concepten zijn gebaseerd op de theorie van de ‘personal space’ van Edward T.Hall. Komen mensen te dichtbij, dan creëert de Smoke Dress een rookgordijn rondom de drager. Anouk over de fashtech-revolutie: “In de toekomst gaat het niet meer om wat ‘in’ en ‘uit’ is, we gaan steeds meer richting bespoke design.”

Dimension Alley: het eerste 3D-geprinte fake leather
Norma Barr is mede-oprichter van Dimension Alley: een koffiecafé met 3D-printwerkplaats in Prenzlauerberg. Ze toonde op FashionTech verschillende 3D-geprinte textielsoorten en een gilet gemaakt van flexibel 3D-geprint materiaal. Deze nieuwe ‘textielsoorten’ zitten allemaal nog in de pilotfase, maar ze voelen stuk voor stuk verrassend soepel en zacht aan; het lijkt op een mix van rubber en leer en het is zeker veelbelovend materiaal voor de modebranche. Groot voordeel: no-waste en volledig op maat te maken in no-time. Norma en haar Dimension Alley partner Gingerlee richten zich de komende tijd op het verder ontwikkelen en testen van 3D-geprinte textielsoorten.

Mykita My Very Own: op maat gemaakte, luxe brillen uit de 3D-printer
De markt voor 3D-geprinte monturen groeit snel en het Duitse Mykita loopt hierin al jaren voorop. Mykita lanceerde in 2012 de allereerste 3D-geprinte collectie luxe zonnebrillen ter wereld, genaamd Mylon. Een jaar later kwam er een optische collectie bij. Op deze editie van FashionTech presenteerde Global Brand Director Xenia Deger de volgende stap: op maat gemaakte, 3D-geprinte brillen, onder het label My Very Own. Door toepassing van gezichtsscan-technologie en algoritmes is elk model bril perfect passend en is de plaatsing van de lenzen/glazen perfect afgestemd op het gezicht. Een fantastische innovatie die veel zal gaan veranderen in de eyewear-branche. De pilot van My Very Own gaat in het voorjaar van start bij Mykita-winkels en enkele geselecteerde Mykita-dealers.

ElektroCouture & WXYZ Jewelry: hot jewelry met verlichting
De grafisch vormgegeven sieraden van het New Yorkse label WXYZ Jewelry zijn hot. Het merk krijgt lovende reviews in de internationale glossy’s en wordt gedragen door wereldberoemde dames zoals Beyoncé en Nicki Minaj. Oprichtster Laura Wass vloog over uit New York om haar samenwerking met Lisa Lang van het Berlijnse label ElektroCouture te presenteren. Lisa Lang is ontwerper en voorvechter van ‘wearables’ in mode. De wollen sjaals met LED-verlichting van haar merk ElektroCouture zijn bestsellers. Daarnaast is ze sinds de start van FashionTech belangrijk ambassadeur en connector voor het platform. Lang en Wass ontwikkelden lichtgevende ‘juwelen’ die te gebruiken zijn in verschillende designs van WXYZ Jewelry; een soort verlichte bouwstenen dus. Het resultaat is high-fashion, lekker urban en zeker geschikt voor nieuwe videoclips van Nicki en Beyoncé.

Published @ FashionUnited//Jan 26, 2016//© Miranda Writes//