Interview Henrik Lindholm, CSR-manager Nudie Jeans

Nudie“We willen het meest transparante denimmerk ter wereld worden”

 

In 2012 bereikte Nudie Jeans het zes jaar eerder gestelde doel: alle denims worden gemaakt van 100% biologisch katoen. Het Zweedse merk heeft een onmiskenbare duurzame basis maar profileert zich vooral als denimmerk met een grote liefde voor het zo lang mogelijk doordragen van jeans. Nudie stimuleert dit onder andere met de gratis repair-service in alle eigen winkels. Als de broek dan toch echt op is, is het tijd voor hergebruik of recycling. CSR-manager Henrik Lindholm, voorheen werkzaam bij Fair Wear Foundation, vertelt over recycling, transparantie en wachtlijsten voor tweedehands jeans.

 

Wat is jullie nieuwste duurzame project?

“Op dit moment werken we aan een lifecycle-analyse van onze meest verkochte producten. We onderzoeken waar de grootste milieu-impact zit, zodat we die kunnen verminderen. We kijken ook naar de mogelijkheden voor het verminderen van chemicaliën en verfstoffen. Met dit onderzoek bepalen we de nieuwe focus voor de komende jaren.”

 

Op welke manier is duurzaamheid verweven met het bedrijf Nudie Jeans?

“De wens van een van de oprichters, Maria Erixon, was het opzetten van een merk waarbij ze niet wilde inleveren op de kwaliteit van denim, het milieu en mensenrechten. De drie eigenaren werken allemaal elke dag in het bedrijf en die initiële focus is nog steeds de basis van het bedrijf.”

 

Recycling is een belangrijk programma bij Nudie. Wat recyclen jullie zoal?

“We recyclen vooral gebruikte denims. We hebben een serie jeans gemaakt van gerecycled denim van oude Nudie jeans, maar daar zijn we nu weer even mee gestopt. Werken met gerecycled denim is niet gemakkelijk, want je kunt maar een klein deel gerecycled katoen gebruiken, je moet het aanvullen met nieuw katoen voor de juiste kwaliteit. Het is een uitdaging om het percentage gerecycled materiaal te verhogen en we zijn dan ook volop betrokken bij de innovaties in recycling.”

 

Hoe gaat het met de repair-service?

“Repair is een belangrijk onderdeel van onze filosofie. We willen de levensduur van jeans zoveel mogelijk verlengen. Als klanten de broek niet meer willen en bij ons inleveren, dan verkopen we ze in onze eigen winkels als tweedehands collectie. Die tweedehands Nudie’s zijn erg populair. In enkele van onze winkels zijn er zelfs wachtlijsten voor. Het zoeken naar nieuwe gebruiksmogelijkheden voor ingedragen of volledig afgedragen jeans is een doorlopend proces binnen Nudie.”

 

In hoeverre gebruiken jullie alternatieven voor katoen, zoals PET, hennep of linnen?

“We werken nauw samen met onze producenten bij het ontwikkelen van goede denimstoffen en zij komen steeds met suggesties voor nieuwe materialen. Tot nu toe hebben we echter nog niets kunnen vinden met de karaktereigenschappen die wij bij denim vinden passen. Het is voor ons erg belangrijk dat de denim op een bepaalde manier veroudert en vervaagt. Met een alternatief materiaal moeten we diezelfde resultaten kunnen bereiken.”

 

Welke factoren zorgen voor vertraging bij duurzame projecten?

“Een algemeen probleem is het organiseren van de inname van oude jeans. We kunnen de oude jeans eenvoudig verzamelen via onze eigen winkels, maar we verkopen ook aan winkels over de hele wereld en die jeans kunnen we nog niet gemakkelijk inzamelen. Het zou mooi zijn als we een goed recycle-systeem zouden hebben voor al onze kleding.”

 

In de online production guide delen jullie informatie over leveranciers en fabrieken. Hoe ver willen jullie gaan in transparantie?

“We willen het meest transparante denimmerk ter wereld worden. Online is niet alleen informatie te vinden over cut, make, trim, maar er staat inmiddels ook informatie op over de herkomst van de stoffen, de knopen, de labels en de controlesystemen die we uitvoeren bij onze leveranciers.”

 

Wat is de grootste vervuilende factor in de denimindustrie?

“Over een paar weken weten we precies wat binnen Nudie de belangrijkste vervuilende factoren zijn, dan is het life-cycle onderzoek afgerond. Maar in ieder geval denken wij dat de teelt van conventioneel katoen de grootste impact heeft op het milieu. Daarom zijn we de laatste jaren bezig geweest met het bereiken van 100% biologisch voor onze denimcollectie. Op de tweede plaats staat het verf- en behandelproces van de denims.”

 

Welke duurzame denimontwikkelingen bebben je positief en negatief verrast?

“Ik was erg verrast, al voordat ik bij Nudie ging werken, over de repair shops die ze gingen openen. Nog groter was de verrassing toen ze me vertelden dat de reparaties gratis worden uitgevoerd. We merken dat het ook voor klanten soms moeilijk te bevatten is dat die service echt gratis is.

Wat ik een beetje ontmoedigend vind is het moeizame proces van katoenrecycling. Ik had verwacht dat dat veel makkelijker zou gaan. De katoenteelt – conventioneel en biologisch – heeft veel impact op het milieu en energiebronnen, dus ik hoop dat we als industrie een goede recyclingmethode kunnen vinden.”

 

Wat is de grootste uitdaging voor het verbeteren van de werkomstandigheden in de denimproductie wereldwijd?

“Het organiseren van leefbare lonen in de productiefaciliteiten. Toen de hele sweatshop-discussie startte, aan het begin van de jaren negentig, was een leefbaar loon al een lastig bespreekbare kwestie. Bedrijven hebben dat toen voor zich uit geschoven, dat kon toen nog. Steeds meer merken krijgen nu wel door dat ze die verantwoordelijkheid niet meer kunnen ontlopen.”

 

Wat hebben jullie concreet gedaan aan verbetering?

“Het is in ieder geval belangrijk dat je een intensieve relatie met je leveranciers aangaat zodat je zicht krijgt op de gang van zaken in de fabriek. Veel van onze leveranciers werken als sinds dag één met ons. Wij hebben besloten om alle arbeiders die voor Nudie werken, een leefbaar loon te betalen. We zijn begonnen met de fabriek in India, waar onze Backbone-collectie wordt gemaakt, omdat de situatie daar het meest dringend was. Samen met de fabriek hebben we uitgerekend wat een leefbaar loon zou moeten zijn en dat extra bedrag wordt nu apart aan ons doorberekend op basis van de uren die ze aan Nudie Jeans hebben gewerkt. We gaan dit doorvoeren in alle fabrieken waar het wettelijk minimumloon geen leefbaar loon is.”

 

Wat is het imago van duurzaam denim onder eindconsumenten van Nudie?

“Dat weten we niet. Nudie doet geen onderzoek naar het imago van duurzaam denim. De eigenaren doen wat ze willen doen en klanten kopen het of ze kopen niet. We zijn niet op biologisch katoen overgestapt door vraag vanuit de markt; die beslissing is genomen vanuit de persoonlijke waarden van de eigenaren.”

 

Wat zie jij als belangrijkste verandering in denim de komende vijf jaar?

“Ik denk dat binnen de industrie veel gaat veranderen in de ‘wet processes’. Veel merken werken aan vermindering van hun watergebruik en experimenteren met alternatieve verf- en behandelingsmethodes. De Greenpeace-campagne over gifstoffen heeft daar zeker aan bijgedragen. Wij gaan verder met de processen die in gang zijn gezet, zoals het onderzoeken van recycling, de leefbaar-loonstrategie en transparantie. Dat laatste zie ik nog niet bij veel denimmerken gebeuren, maar ik ben ervan overtuigd dat we met zijn allen transparanter moeten worden. Ik hoop uiteraard dat wij daarin een motiverende factor kunnen zijn.”

Gepubliceerd in LINK #3-2014, als onderdeel van het katern ‘Sustainable Denim’//© Miranda Writes//